Kinesitherapie, performance, kinesist Mechelen, kine, revalidatiecentrum, Sportkinetics.

Enkelpijn   

Het enkelgewricht wordt dagelijks zwaar belast. De voet heeft dan ook een klein steun oppervlakte in vergelijking met het lichaamsgewicht dat het moet dragen. Hierdoor is het niet ongebruikelijk dat de enkel omgeslagen wordt of overbelastingsblessures ontstaan.

Zoals hierboven beschreven staat, komt het vaak voor dat de enkel wordt omgeslagen. Vooral in pivoterende sporten zoals basketbal, voetbal, zaalvoetbal, handbal en volleybal is dit veel voorkomend.

 

Meestal wordt de enkel naar binnen omgeslagen, dit noemen we een inversietrauma. Bij een inversietrauma ondervind je pijn aan de buitenkant van de enkel, er kan ook meteen zwelling optreden. Het ligament dat het snelst schade oploopt is het anterieur talofibulair ligament gevolgd door het calcaneofiblair ligament en tot slot het posterieur talofibulair ligament.

 

Een eversie trauma is wanneer de enkel naar buiten wordt omgeslagen. De zwelling en pijn zal zich dan vooral aan de binnenkant bevinden.

Indien er ernstige zwelling en pijn aanwezig is en het nagenoeg onmogelijk is om op jouw voet te steunen, is het aangeraden om een RX te laten nemen om eventuele breuken uit te sluiten. Een echografie of een MRI-scan kan ook een beter beeld scheppen over de toestand van de ligamenten.

 

Het is belangrijk om de zwelling en pijn te verminderen en de mobiliteit te herwinnen. Daarnaast moet er goed geoefend worden op de stabiliteit en proprioceptie van de enkel. Al de spieren rond de enkel moeten getraind worden om de stabiliteit te kunnen waarborgen. Op het einde van de revalidatie zullen de oefeningen zo sportspecifiek mogelijk zijn zodat de drempel van revalidatie naar jouw sporthervatting zo laag mogelijk is.  Als je je enkeldistorsie niet goed laat behandelen is er een groter risico op herval en andere complicaties.

Enkelverstuiking

Een tendinopathie (peesaandoening) van de achillespees kan getriggerd worden door het langdurig belasten en het ontwikkelen van repetitieve microtraumata’s. Ook andere factoren zoals overgewicht, niet aangepast schoeisel, lopen op harde ondergrond, naar binnen vallen van de voet (overpronatie) of verkorte/verzwakte kuitspieren kunnen een oorzaak zijn van de klachten. De pijn bevindt zich achteraan ter hoogte van de hiel, neemt af bij opwarming maar neemt dan terug toe naarmate de activiteit vordert. Het is belangrijk om dit soort blessure zo snel mogelijk aan te pakken. Een ‘achillespeesontsteking’ of achillespees tendinopathie kan zorgen voor een verlies aan kwaliteit van de pees, we spreken dan van een tendinose. Bij een tendinose stijgt de kans op een scheur van de pees en bijkomende operatie.

Door het deskundig optrainen van de achillespees maken we deze sterker en weerbaarder voor verdere belasting.

Bij de revalidatie is het cruciaal om niet alleen de oorzakelijke elementen aan te pakken maar ook de andere risicofactoren. Door een uitgebreide screening kunnen we alles in beeld plaatsen en zo de best mogelijke revalidatie starten.

Achillespeesblessure

Fasciitis plantaris is een aandoening van de fascia (een dik peesblad) onder de voetzool. Tijdens het staan, stappen en lopen wordt deze fascia plantaris gerekt. Dit veroorzaakt een grote trekkracht ter hoogte van het hielbeen (calcaneum). Wanneer deze repetitieve krachten te groot worden kan er een inflammatie ontstaan aan de aanhechting van de fascia. Over tijd kan er zich zelf een ossificatie vormen wat leidt tot hielspoor.

Deze aandoening komt het meest voor bij lopers, tennissers, dansers en basketballers. Het kan zich ook voordoen bij individuen met slecht schoeisel, te gespannen kuitspieren, overgewicht of overpronatie van de voet.

Symptomen lijken vaak op deze van achillespees tendinopathie: de pijn vermindert na een paar stappen maar neemt weer toe naarmate de belasting hoger wordt. De pijn situeert zich geregeld onderaan de voet ter hoogte van het calcaneum.

Op korte termijn is het aangeraden dat men de belasting op de fascia zoveel mogelijk verlaagd. Daarnaast kan stretchen van de kuitspieren ook soelaas brengen. Op lange termijn is het belangrijk dat de biomechanische risicofactoren worden aangepakt om de spieren zo op de juiste manier te kunnen belasten.

Via een screening kunnen we zien welke oefeningen uw enkel en voet opnieuw pijnvrij zullen maken. Je krijgt ook een oefenprogramma mee voor thuis en zorgen wij ervoor dat de kans op herval zo klein mogelijk wordt.

Fasciitis plantaris

Sportkinetics Mechelen

Kinesitherapie & Sport Performance

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon

+32 468 45 90 30